Vanligaste dryckerna i Thailand

Det finns mycket gott att dricka i Thailand

Det finns mycket gott att dricka i Thailand, men vatten är ett måste i alla lägen!

Det finns även andra alternativa drycker och då menar jag alkohol, några av dem ska jag beskriva här.

Hong Thong

Hong Thong är en thailändsk spritdryck som bryggs i samarbete med den Thailändska staten. Enligt tillverkarna är det "blended thai spirits", alltså en blandning av olika spritsorter. I folkmun brukar man dock säga att Hong Thong är en blandning av whisky gjort på ris och råttgift. Kanske därför den är så billig?


Sang Som

Sang Som Thailands motsvarighet till rom och gjord på sockerrör. Mycket populär både bland många turister och delar av lokalbefolkningen. Mixas fördelaktigt med sodavatten, Coca Cola / Pepsi samt is.

Mekhong 

Mekhong Thailändsk "whiskey" gjord av ris. Mixas oftast som Sang Som (med soda och/eller cola) och är en riktig "klassiker" här i Thailand. Inte minst bland de som var här för flera decennier sedan.

Regency 

Regency Thailändsk brandy som blivit mycket populär bland medelklassen som ett alternativ till konjak. Drickes som den är i kupa, eller vanligare bland thai-befolkningen; mixad med sodavatten och is.

ÖL i Thailand



Beer Chang

Chang är min favorit med massor av is i.
Alkoholstarkt (6,4%), billigt, thailändskt öl. Återfinns sällan på "exklusivare" uteställen och restauranger.
Beer Chang (eller Chang Beer) betyder "elefantöl" på thai och är populär bland arbetarklassen i landet. Inte minst pga av det låga priset. Innehåller ris.


Singha

Singha "Orginalölen" i Thailand. Tidigare 6% alkohol, men numera har alkoholstyrkan reducerats till 5%. Utalas "beea singh" på Thai. Serveras i princip överallt.

Beer Leo

Beer Leo Ett "lättdrucket", mycket ljust öl som blivit en av de absoluta storsäljarna i landet. Serveras inte i alla barer och uteställen dock. Vissa anser det som läskande, andra som väldigt vattnigt. Innehåller ris.

Ta det försiktigt med alkoholen - ni vet väl vad som kan hända annars?

Jo man är (inte alla så klart) turist, alkoholist eller nykter alkoholist.

Dont´t drink and drive - take care!

5 comments

  1. Hallå!
    God fortsättning först och främst. Hoppas att allt är bra med dig även om det är kallt och du längtar hit gissar jag. Regency brukar jag marinera fläskkött med och blir väldigt gott. P.S Du glömde Tiger beer en av mina favoriter i ölsammanhang!
    Mvh Susanna

    SvaraRadera
  2. Bia Chang är min favorit, gärna med ett par isbitar i. En räcker oftast för att inte bli allt för snurrig i bollen, och det vill jag ju inte...håller med, ta det varligt, annars kan det bli farligt.......God fortsättning & Gott Nytt År!!!!

    SvaraRadera
  3. Min favorit är LEO. Men strunt i det vill du testa något mycket läskande så ska du ge dig på lao khao. (På egen risk)

    Vi ses snart :)

    SvaraRadera
  4. Chang är mitt favoritöl också, och precis som Annika och många thailändare vill jag ha is i ölet.

    Vad gäller Mekhong så kan man läsa mer här: http://www.mekhong.com/

    Jag nöjer mig dock med att läsa, för i min smak är Mekhong verkligen ingen höjdare...

    SvaraRadera
  5. Hej Susanna. Jo det knallar på, det går upp och ner. Okej man kanske skulle testa! Men är inte Tiger från ett annat land, det är väl inte ursprungligen Thailändskt. Ja vi längtar hela tiden, är lite avis på dig som har möjligheten att bo i Thailand.

    Kram

    Annika: Japp Chang är bäst enligt mig med ;-)
    Tack detsamma och godfortsättningen i efterskott.

    Fredrik: Ja du säger att LEO är din favvo och den går säkert ner den med ;-) Jaha då får man testa det Kanske - ja vi syns om några månader.

    Christer: Ja jag vill också is i min Chang, dricker även öl hemma med is i, det är inte gott annars.
    Okej - kan tänka mig det.

    /Stina

    SvaraRadera

Hej

Berätta gärna hur du hittade hit.
Tack för din kommentar,