USB modem i Ban Phe

Fundering kring internet

Jag sitter här och funderar på internet och sånt viktigt nu inför semestern i sommar.

Vet du om det fungerar att ta med sig ett olåst USB-modem från Sverige och köpa ett thai net-simkort?

Har du tips och råd om USB-modem?


Jag har titta på några USB-modem här hemma men frågan är om det är bättre att köpa i Ban Phe eller Rayong?

För tillfället är det inte aktuellt med en fast lina och därför är en "dongel" det smidigaste. Vi ska bara använda internet till nyheter, bloggen, lite Facebook, föra över pengar och annat behövligt!

Min mobil som är en Nokia N97 är operatörslåst till Telenor men jag köpte ett net-sim och satte i telefonen och kunde surfa via den. Fast jag vill kunna använda datorn för det är smidigare.

Tyvärr kom jag inte ut på internet genom dator via min mobil, fick inte det att fungera.

5 comments

  1. Ser ingen anledning tekniskt till att det inte skulle fungera...vare sig med don-gel eller mobilen.
    Ska du ändå köpa en dongel kan du väl lika gärna göra det på plats som ett paket. Det är mycket lättare att kräva att allt ska funka då.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att det fungerar att sätta in ett thaisimkort i din svenska don-gel. Tror att du måste köra Thai rakt igenom.

    För några år sedan skulle min vän surfa fritt i Bangkok och fick gå till en operatör som installerade och fixade, ganska bökigt om jag minns rätt. Men som med allt annat har det blivit enklare.
    Bolaget TRUE har säkert en bra lösning. Håller med föregående: Se till att det fungerar innan du lämnar butiken!! Kram S

    SvaraRadera
  3. Rok & Susanna:
    Ja jag har gjort en beställning hos vår "förman" och frågat om hon kan fixat ett AIS 3G med net-sim kort, eller om vet vart jag kan köpa ett när vi kommer ner.

    /Stina

    SvaraRadera
  4. Hej Stina
    Vi har en dongle liggande i vårt hus. Du kan få låna den.
    Hör av dig om du är intresserad. Vi är nere från 7/6 - 15/7
    Kramar Richard och Madde

    SvaraRadera
  5. Hej grannar: Det låter intressant. Jag ska höra av mig, ska bara kolla med W om hon fixar först.
    Då hinner vi kanske träffas trots allt, vi kommer ner tidigt den 14/7.

    Kram tillbaka till er.
    /stina

    SvaraRadera

Hej

Berätta gärna hur du hittade hit.
Tack för din kommentar,