Sareng

Motorcykel med sidovagn

Vi har hyrt Sareng för att vi ska kunna åka mer fritt när vi kommer ner till Ban Phe.



Jag har aldrig kört varken moped eller motorcykel, men en sareng borde jag kunna klara av? Ingen risk att jag välter iaf.

Vi har funderingar på att hyra en vanlig motorbike, då har vi både Sareng och motorbike att transportera oss med. Vi är trots allt 6 personer, var av två "tunga" män.



Denna motorbike hyrde i februari när vi var nere. 
Joachim körde hela tiden. Sen får vi inte glömma att vi faktiskt köpte två cyklar som man kan använda för mindre rundor, som tex att handla lite i närliggande butiker utmed stranden.

7 comments

  1. Hej! Jag har tänkt i första hand lata mig, Jobbar fram till dagen före resan.mamm

    SvaraRadera
  2. Jag har heller aldrig kört motorbike eller sareng. Vi brukar hyra sareng utan tak de 3 första dagarna just för att kunda handla på oss lite och sedan byter vi till motorbike. Men sist vi var nere var vi ju 5 vuxna och 1 barn så då blev det 1 av varje. Vi var inte alltid alla på samma plats så detta funkade jättebra för oss. Var man mer än 2 var valet lätt. Att köra en sareng med 5 passagerare är inte så lätt vad jag förstår, speciellt i svängarna.

    SvaraRadera
  3. Sareng är bra att köra för den som har svårt att hålla balansen på en moppe eller MC samt att man kan lasta på flera personer och även en massa packning. Den är jättepopulär i vår by. Jag gillar ju dock att köra MC själv och är inte lika förtjust att vara spätta. Jag cyklar också mycket för det ger ju nyttig motion och är även bra för miljön, inte att förglömma.

    SvaraRadera
  4. Vill inte vara någon glädjedödare, men att köra MC med sareng (eller saleeng, som man säger på Phuket) är olagligt i hela Thailand. Det sker nu och då olyckor där saleeng är inblandade p.g.a. att den som kör MC:n missbedömer hur långt ut mot den vänstra vägkanten sidovagnen kommer vilket får som följd att fotgängare blir påkörda. Här på Phuket hade polisen härom året en drive där de slog ner på saleengförare.

    Risken är kanske inte så stor att man ska åka fast, men man ska i alla fall vara medveten att det är olagligt.

    http://www.phuketgazette.net/dailynews/index.asp?id=6887

    SvaraRadera
  5. Mamma: Vi ska alla lata oss ;-)

    Birgith: Nej vad jag har förstått kan det vara lite bökigt, men man får ta det väääääldigt lugnt.
    Annika: Ja det är en smidig lösning just för att handla som du säger, och ja risken att man välter är kanske inte så stor ;-)

    Christer: Okej, det hade inte jag en aning om. Konstigt att det är olagligt då väldigt många i Ban Phe har just Saleeng. Tack för informationen.
    Ska läsa på länken.
    //Stina

    SvaraRadera
  6. Hej Stina

    Du behöver inte vara orolig för att polisen ska klaga på saregen i Ban Phe. Men man ska ha i åtanke att den tar plats på vägen. En annan viktig sak är om man sitter många eller lastar den tungt så är inte bromsarna dimisionerade för detta. Så en låg hastighet är att rekomendera.

    En morgon tur varje dag med sarengen gör ditt liv bättre :)

    Jag är mycket avis på er som ska åka nu, ha det bäst.



    Mvh

    Fredrik

    SvaraRadera
  7. Hej Fredrik. Jag kommer att ha i åtanke att den är "lika stor" som en bil, lika bra det. Långsamt är min melodi, speciellt på vägar jag inte kan så bra och speciellt i Thailand och med sareeeeng ;-)

    Japp det tror jag med....ska bara lära mig att köra först *haha*
    Du är det va?! Hihi....nåja du ska väl snart dit igen?

    Ha det gött.
    /stina

    SvaraRadera

Hej

Berätta gärna hur du hittade hit.
Tack för din kommentar,